Menu
Obec
Brezovica

VÝSTUP NA VRCH MATTERHORN

Na prelome mesiacov júl - august 2016 vystúpili na vrch Matterhorn Juraj Grman, Roman Grman, Peter Ujmiak a Michal Gasper.

„Jeden z najkrajších vrcholov sveta nás prenasledoval už dlho. Konkrétne od minulého roka, keď sme vystúpili na vrchol Mont Blanc. Náš plán počítal s ľahkou aklimatizáciou na vrchole Grossglockner, následný presun do údolia Zermattu, výstup do sedla Theodulo a z talianskej strany Levím hrebeňom vystúpiť na vysnený Matterhorn. “

„Ako už párkrát predtým sme nahádzali naše batohy a kopec ďalších zbytočností do auta a v sobotu večer sme sa vydali na cestu. Okolo siedmej ráno sme sa dostali do Rakúska, auto nechávame na parkovisku Lucknerhaus a po raňajkách začíname vystupovať údolím až na chatu Erzherzog Johann Hütte ležiacu vo výške 3 454 m.n.m. Tu strávime noc a ďalší deň už o šiestej ráno stúpame na vrchol. O 7:40 stojíme všetci štyria na najvyššom vrchu Rakúska Grossglockner vo výške 3 798 m.n.m. Spravíme pár fotiek a začíname zostupovať. Už po pár minútach nás zahalí hmla a začína pršať. Po piatich hodinách zostupu a sklesaných 1 880 metroch stojíme opäť pri našom aute. Bez zbytočného zdržiavania a v neutíchajúcom daždi balíme veci a začíname presun pod Matterhorn. “

„Do údolia Zermattu, do dedinky Täsch prichádzame po polnoci. Pri hľadaní miesta na spanie nás zastaví Polícia. Výsledok kontroly zhrnie policajt slovami: „Alles ist TIP TOP“. Ráno opäť zbalíme všetky potrebné veci a taxíkom sa presunieme do nádherného mestečka Zermatt, odtiaľ lanovkou na Trockener Steg. Pokračujeme po ľadovci až na taliansku chatu Rifugio Theodulo ležiacu vo výške 3 317 m.n.m. Tam si doprajeme poobedňajší oddych, varíme niečo pod zub a snažíme sa telo čo najviac hydratovať. Noc ubehla rýchlo a už o šiestej ráno klesáme na juhozápad k chate Rifugio Abruzzi. Po krátkej pauze pokračujeme strmo hore, míňajúc Levie sedlo vystúpime do výšky 3 835 m.n.m na chatu Rifugio Carrel. Večer strávime varením a prípravou na zajtrajší vrcholový deň. Viacero ľudí idúcich zhora hovorí že vrchol nedosiahli, podmienky na lezenie vraj neboli dobré. Snažíme sa zaspať, no myšlienky na ďalší deň sa stále objavujú. “

„Je štvrtok, 3:45 ráno a my začíname liezť prvé metre v hrebeni Lion Grat. Po takmer štyroch hodinách fyzicky aj psychicky náročného lezenia v tme a neskôr v krásnom slnečnom počasí o 7:30 stojíme v zostave Roman, Michal, Peťo a Juraj na vrchole Matterhorn vo výške 4478 metrov nad morom. Tešíme sa, fotografujeme, vzájomne si blahoželáme, voláme domov, no čas beží a my musíme začať zostupovať. Pri zostupe v najexponovanejších pasážach na konopných lanách stretávame mnoho horských vodcov idúcich hore so svojimi klientmi. Začínajú sa vytvárať rady, nastáva zdržanie a atmosféra v tvoriacich sa vláčikoch začína hustnúť. Neraz počuť krik, nadávky ale aj hukot uvoľnených padajúcich kameňov. Nám sa však darí postupovať rýchlo a krátku pauzu si dávame až pri chatke Solvay. Po pár minútach opäť zliezame a zostupujeme strmými a kľukatými cestičkami. Juraj začína zaostávať, no ešte nad chatou Hörnlihütte sa počkáme. Odtiaľ už zostupujeme spoločne až do Zermattu, kupujeme pečivo na večeru a o pol ôsmej večer prichádzame do kempu. Sme unavení a vyčerpaní, no dúšok pivka a pár kúskov slaniny nám dodá energiu. Po šiestich dňoch si konečne užívame teplú sprchu a ešte pred polnocou spokojní zaspávame. Ráno husto prší a tak rýchlo zbalíme veci a cestujeme domov. Cesta dlhá takmer 1500km ubieha veľmi pomaly a domov prichádzame až po druhej hodine v noci. “

„Matterhorn je pre nás vrchol príťažlivý, krásny, majestátny, náročný a nebezpečný, no keď sa spojí dobrá partia ľudí s krásnym počasím, je možné dokázať veci, o ktorých by človek mohol iba snívať. “

„Ďakujeme obci Brezovica a jej starostovi Mariánovi  Ujmiakovi za podporu. “

Rozana

NATUR-PACK

Mobilná aplikácia

Sledujte informácie z nášho webu v mobilnej aplikácii - V OBRAZE.